کلبه درد

درد دلهای از یک جوان افغان

کلبه درد

درد دلهای از یک جوان افغان

جامعه مدنی ولایت غزنی !


جامعه مدنی مانند سایر مولفه های اساسی دموکراسی در ولایت غزنی با ابهامات و دشواری های زیادی مواجه بوده است. با وصف اینکه ده ها نهاد اجتماعی در این راستا فعالیت دارند, اما نتوانسته اند که معنی اساسی جامعه مدنی را افاده کنند که دلیل عمده آن  شعار زدگی و عدم آگاهی به ظاهر فعالین مدنی ولایت غزنی از ارزش های اساسی دموکراسی و وظایف جامعه مدنی میباشد.

نهاد های جامعه مدنی در راستای توسعه مدنی ، سیاسی و دموکراتیک شدن یک جامعه نقش بسیار مهم و اساسی داشته و همچنان در راستای انکشاف آگاهی مدنی ، سیاسی و ترویج ارزش های مدنی نقش بارز دارند.

این نهاد های مدنی هستند ، که سیاست دولت را در میان مردم آورده و آنرا مردمی می سازند و نظرات مردم را به مقامات تصمیم گیرنده و اجرایی انتقال داده و روابط مردم با حکومت را مستحکم می سازند. اگر نهاد های مدنی در وساطت دولت و مردم قرار نداشته باشند، نظام دموکراتیک شکل نخواهد گرفت.

ما متاسفانه در ولایت غزنی شاهد هیچ نوع فعالیت مدنی در طول یک دهه گذشته نبوده ایم . ما شاهد یک نامه سرگشاده به والی صاحب غزنی و یا یک تجمع و گردهمایی که هدفش مخاطب قرار دادن والی غزنی و یا مقامات بلند پایه محلی باشند, نبوده ایم.

با وجودیکه نهاد های مدنی می توانند از طریق گردهمایی ها و ارسال نامه های باز به مقامات حکومتی در سیاست های دولت مداخله نموده و سیاست های دولت را تائید و تقویت و یا مورد انتقاد قرار دهند. اما در این ولایت تا اکنون هیچ نوع حرکت مدنی صورت نگرفته است که نماینگر موجودیت جامعه مدنی در غزنی بوده باشد.

هر گاه حرف از پروژه های خارجیان ، کارزار های انتخاباتی و سفر های ، سفرخرچ دار به میان میآید، صد ها فعال و نهاد مدنی آفتابی میشوند و سنگ مدنیت را بر سینه می زنند، اما زمانیکه عدالت زیر پا میشود، حقوق مظلومین و قشر پایان جامعه پامال میشود، قوانین در اکثر موارد آشکارا نقض میگردد و صد ها هموطن بیگناه ما کشته میشوند، باز نه فعال مدنی وجود دارد و نه نهاد های مدنی. همه در زیر زمین رفته  فعال معدنی میشوند و منتظر شکار بعدی می مانند.

در ولایت غزنی ما شاهد فعالیت های تعدادی از نهاد های اجتماعی هستیم که مانند نهاد های جوامع کمونستی و سوسیالسیتی در ظاهر نهاد مدنی و در اصل پیرو سیاست های حکومت بوده و یک جانبه از سیاست های حکومت دفاع می کنند که به این چنین نهاد ها نمیتوان نهاد های مدنی گفت.

اولاً مدعیان جامعه مدنی در این ولایت باید اندیشه مدنی داشته باشند و بر آنچه شعار میدهند، خود باورمند شوند.

ثانیاً نهاد متشکل از افراد و جامعه متشکل از نهاد ها میباشد، پس برای شکل گیری جامعه مدنی در غزنی ، هماهنگی میان نهاد های مدنی حرف اول را میزند. پس بهتر است که مدعیان جامعه مدنی تمامی تعلقات شان را چه قومی ، چه سمتی ، چه لسانی و چه حزبی باشد، کنار گذشته در راستای تشکیل جامعه مدنی و نهادینه سازی ارزش های مدنی متحدانه و صادقانه کار کنند.

   

محمد حامد " همتی

نظرات 1 + ارسال نظر
احمد رشاد احمدی سه‌شنبه 12 خرداد‌ماه سال 1394 ساعت 11:57 ق.ظ

Well Said Brother

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد