کلبه درد

درد دلهای از یک جوان افغان

کلبه درد

درد دلهای از یک جوان افغان

نمیدانم که ما از پا در آمدیم یا ابر قدرت های جهان!

ابر قدرت های جهان آمدند، از ما استفاده کردند، در بدل یک سرباز شان صد ها افغان کشته شد، زمانیکه اهداف شان تحقق پیدا کرد و برنامه های شان تطبیق شد، سرزمین ویران شده ما را در نهایت فلاکت رها کرده و رفتند. من فکر میکنم، در این بازی سیاسی ما افغانها از پا در آمدیم، نه ابر قدرت های جهان ، چون کشور های آنان هنوز هم در همان حالت انکشاف و پیشرفت باقی مانده است.

من اکثر قبرستان های کشورم را دیده ام، همه مملو از اجساد اطفال ، جوانان و بزرگسالان افغان بوده است، نه اجساد سربازان ابرقدرت و امپراطوری ها، پس افغانستان قبرستان افغان هاست، نه ابر قدرت ها، فقط ما ساده دل و خوش باور هستیم که تعداد مرده های خود مان را فراموش می کنیم.

محمد حامد همتی

خانواده !

خانواده اولین گروه اجتماعی است که ما عضو آن میباشیم، و این این خانواده است که انسان را برای زندگی در جامعه تربیت نموده و آماده می سازد.

در خانواده موفق ، اعضای آن برای همدیگر احترام داشته ،  نسبت به وظایف خود احساس مسئولیت می کنند، با هم همکاری دارند، در کار ها منظم بوده و با هم مشورت می کنند و در قبال همدیگر از هیچ نوع ایثار و فداکاری دریغ نمی ورزند.

اکثر کسانیکه در زندگی اجتماعی شان مشکل دارند و یا برای اعضای دیگر جامعه مشکل خلق می کنند ، در خانواده های بزرگ شده اند که قادر به تربیت درست این افراد نبوده، اعضای ناقص را تقدیم جامعه نموده اند.

چون خانواده خوب اساس یک جامعه بهتر و با ثبات تر را شکل می دهد، پس برای ایجاد تغیر بنیادی در یک جامعه، ما نیازمند ایجاد تغیر بنیادی در خانواده ها می باشیم.

محمد حامد "همتی"

ایجاد صفحه ((Page در شبکه اجتماعی فیسبوک!

ما افغانها یا طرز استفاده فیسبوک را نمیدانیم و یا هم دوستداریم، هر چیز و هر کار را به گند کشانیده، و نهایتاً افراط نماییم.

به نظر من، گزینه ایجاد صفحه برای سازمانهای اقتصادی، سیاسی ، اجتماعی، دولتی  انتفاعی و غیر انتفاعی و اشخاص سر شناس چون ، رهبران سیاسی، قومی و حزبی، دولتمردان بزرگ، مشاعیر و نوسینده گان مطرح، هنرمندان مطرح و ورزشکاران رده اول میباشد.

چون در صفحه (Page) ما می توانیم با هر تعداد افرادیکه خواسته باشیم، وصل باشیم، یعنی هیچ نوع محدودیت وصل بودن با دوستان وجود ندارد، در حالیکه در حساب فیسبوک (Face book Account) حد اکثر دوستان الی پنجهرار نفر میباشد. پس گفته می توانیم که گزینه ایجاد صفحه در فیسبوک برای اشخاص و افرادی است که بیشتر از پنجهزار نفر همسو و همفکر داشته و برای رسانیدن داشته های شان به همفکران و علاقمندان شان حساب فیسبوک (Face book Account )  کارا نبوده و کفایت نکند، باید صفحه رسمی ایجاد کنند. اما با تآسف در این روز می بینیم که چوکیدار، فلمبردار ، مستری ، خیاط و غیره هم برای شان صفحه در فیسبوک ایجاد نموده اند.

من دقیقن نمیدانم که این دوستان چقدر همسو و همفکر دارند که برای انتقال داشته هایشان، حساب فیسبوک (Face book Account )  کفایت نکرده و صفحه ایجاد کرده اند.  

منتظر زمان باید ماند.

منتظر زمان باید ماند.

در قضاوت و شناخت انسانها نباید شتافت، چون هیچکس هیچ نوع شباهت با حرف هایش ندارد، یک چیزی می گویند و چیزی دیگر را انجام می دهند. بعضی اشخاص با سرودن یک پارچه شعر ، نوشتن یک مقاله ، مطالعه نمودن دو جلد کتاب و یا هم کسب عنوان لیسانسه، فکر می کنند جامع العلوم شده اند و در تمامی امور استعداد فوق العاده و توانایی خارق العاده دارند، بعضی اشخاص با ایجاد یک کورس آموزشی که صد تن دانش آموز ندارد، فکر می کنند وزیر معارف شده اند و هستند کسانی هم که با  خریداری چند هزار رای ، فکر می کنند ارباب مردم شده اند.

خیلی زود احساساتی می شوند.

خیلی زود مغرور و متکبر می شوند و خیلی زود چهره اصلی شان را نشان می دهند.                    باید منتظر زمان ماند، چون زمان چهره واقعی انسانها را نمایان می سازد، این زمان است که دوستان واقعی را تشخیص داده و مرد را از نامرد تفکیک و روابط را تعریف میکند.  بلی این زمان است که برای ما می آموزند، تا با هر شخص نظر به ظرفیت اش برخورد کنیم، نه نظر به ظرفیت خود مان.

انسان موجود ناشناخته است، اما زمان ما را کمک میکند تا این موجود ناشناخته را خوب بشناسیم.

محمد حامد همتی